Stratego® voor vrouwen

Monic Bührs en Elisa de Groot

Dit boek stond op de shortlist voor het Managementboek van het Jaar 2008. Inmiddels is het boek twee keer opnieuw uitgegeven en zijn er meer dan 35.000 exemplaren van verkocht. Het boek wordt door de uitgever een ‘everseller’ genoemd.

Stratego® is het spel van aanval en verdediging, van spanning en verrassing. Wie het spel goed wil spelen, moet zijn tegenstander kunnen doorgronden. Diezelfde spelregels gelden wanneer je carrière wilt maken. 

Als je hogerop wilt komen, zul je immers een goed overzicht moeten hebben van het krachtenveld waarin je je bevindt, zul je tijdig de juiste aanval of verdediging moeten kiezen en tegelijkertijd vertrouwd moeten zijn met gewoontes, overtuigingen en normen die nergens officieel zijn vastgelegd. Kortom, kent je de ‘mores’ niet of trek je je er niets van aan, dan zul je nooit de top bereiken. En dat is precies het struikelblok voor veel ambitieuze vrouwen. Vaak zijn ze onbekend met de ongeschreven regels van het – door mannen gedomineerde – strategische spel dat binnen organisaties wordt gespeeld.

De ongeschreven regels van het spel

‘Stratego voor vrouwen’ belicht deze ongeschreven regels op het werk en laat zien hoe vrouwen daar op een slimme en speelse manier mee om kunnen gaan. Het boek biedt vrouwen een handvat om carrière te maken en ‘het spel’ strategisch te spelen, zonder dat hun vrouwzijn daarbij in het geding komt.

De auteurs maken gebruik van kennis uit de wetenschappelijke literatuur en combineren dit met hun eigen ervaringen uit de bedrijfspraktijk. Daarnaast hebben ze vijf succesvolle vrouwen geïnterviewd die erin zijn geslaagd zich het door mannen gedomineerde ‘spel’ eigen te maken en zich daarbij als vrouw desalniettemin staande te houden.

Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis. Of download direct als e-book.

Referenties

Een treffend inzicht was dat loyaliteit door beiden anders gezien werd. Vrouwen zijn op dit vlak blijkbaar veel principiëler: ze zijn zelf loyaal en verwachten dat ook van anderen. Mannen zouden volgens de schrijfsters van dit boek pragmatischer zijn: hun loyaliteit wordt bepaald door de situatie waarin ze vertoeven.

Een tweede leuk weetje: een ’nee’ is geen ‘nee’ bij mannen. Dat zie ik thuis bij mijn jongens ook. Wanneer vrouwen een neen krijgen, neigen ze meteen op te geven. Bij mannen is dit het startpunt van onderhandeling, ze zien het niet als een persoonlijke afwijzing.

Lees de hele recensie:

http://www.trinityhrsolutions.be/stratego-voor-vrouwen/

Trinity

“Wat mij erg aantrekt in genoemde voorbeelden is dat mannen meer durf en lef hebben. ‘Wij’ vrouwen zouden dit ook veel meer moeten doen. Al een aantal jaren ben ik behoorlijk actief in een aantal netwerken. Ik ben me ervan bewust dat ik niet alleen horizontaal moet netwerken, maar ook dat verticaal netwerken voor mij van belang is. Wie weet wat je over en weer voor elkaar kunt betekenen.”

Lees de hele boekrecensie

Jannie Oosterhoff, lid van de NVD en werkzaam als coördinerend directie- en managementondersteuners directieraad bij Certe

Godinnen? Ja, ik stel ze voor:

  1. Athena: de topvrouw
  2. Artemis: de onderneemster
  3. Demeter: de zorgzame vrouw
  4. Aphrodite: de verleidster
  5. Hestia: de introverte vrouw
  6. Persephone: het meisje

Lees hier de hele boekrecensie Stratego voor vrouwen:

https://buildingonevents.com/stratego-voor-vrouwen-boekrecensie/

Building on events