Speelt u het spel?

Speelt u het spel?

Wat zijn binnen uw organisatie de ongeschreven regels van het spel? Hoe word u een kroonprinses? Hoe maakt u carrière  hoe word u gevraagd voor de mooiste projecten of hoe kunt u in ieder geval effectief de gestelde doelen bereiken? 

Masculiene spelregels

Voor mannen, in ieder geval voor de mannen die de hoogste posities in organisaties bemensen, is het spel appeltje eitje. Zij kennen het klappen van de zweep en weten hoe de hazen lopen. Voor veel vrouwen ligt dat anders. De spelregels zijn masculien van aard. Dat komt nu eenmaal omdat de meeste organisaties ooit door mannen zijn opgericht en de hoogste posities nog vaak worden bezet door mannen. Vrouwen hebben geleerd het spel op een andere manier te spelen en kiezen vaak de strategie van hard werken en de beste antwoorden geven.

Zolang we studeren gaat dat goed en is het ook één op één gerelateerd: u studeert hard, weet de beste antwoorden en krijgt dus het hoogste cijfer. Maar zodra u gaat werken gaat die vlieger niet meer op. U kunt heel hard werken en het inhoudelijk het beste weten en toch worden overgeslagen als er een mooie positie in het managementteam vrij komt.

Meespelen of ‘authentiek’ blijven?

Speelt u het spel? - In Touch women resource management

Natuurlijk is het belangrijk om bij uzelf te blijven en uw ethische grenzen goed te bewaken. Maar voor sommigen is ‘authentiek’ hetzelfde als ‘comfortzone’. Het voelt niet altijd goed om gedrag te laten zien dat we niet gewend zijn. Iets nieuws uitproberen schuurt nogal eens, maar zonder wrijving geen glans. U kunt het toepassen van de ongeschreven regels ook zien als een middel om uw doel te bereiken. Net zoals we vroeger hebben leren fietsen. Dat was toch ook niet authentiek? Maar wel effectief.

Als u weet wat de ongeschreven regels van het spel zijn, kunt u het spel op verschillende manieren spelen. U kunt het spel meespelen, vaak erg effectief. U kunt het spel zien en er minzaam om lachen, daar doet u geen kwaad mee. En u kunt het spel natuurlijk ook negeren, maar zorg er dan voor dat u de consequenties managet. Wat echt niet handig is, is het doorbreken van het spel. Bijvoorbeeld door lacherig te doen over het nieuwste type telefoon waar uw manager net zo trots op is, of door niet te onderhandelen, of door verongelijkt te doen als uw idee opeens wordt gebracht als het idee van iemand anders, of door de positie van uw collega aan te tasten door waar anderen bij zijn te vertellen dat hij iets niet handig heeft aangepakt…

Bent u manager of directeur? En bent u een vrouw?

Waarschijnlijk bent u al een aantal ongeschreven regels in uw carrière tegen gekomen. En u bent gekomen waar u bent, dus kunt u het spel in meer of mindere mate spelen. Maar het is dringen aan de top. Hoe hoger u komt, hoe belangrijker het is dat u het spel beheerst. Dus zorg dat u het spel afkijkt van de topspelers. Maak uzelf zichtbaar en spreek uw ambitie uit. En als vrouw is het ook belangrijk om andere vrouwen te helpen. Wees een rolmodel en laat hen mee profiteren van wat u inmiddels hebt ervaren.

En bent u een man? Dan speelt u het spel vast goed. Misschien onbewust, want voor mannen geldt dat zij ook niet zomaar een top 10 van de belangrijkste spelregels kunnen opstellen. Maar kijk eens naar uw eigen gedrag en dat van vrouwen. Wat kunt u van hen leren over hoe het spel in elkaar zit? Kunt u hen helpen om zichtbaarder te worden, vertelt u hen hoe goed u het vindt dat ze het doen en dat ze wat u betreft aan een volgende stap toe zijn? Door vrouwen te ondersteunen in het spel, bereikt u met uw team en de organisatie betere resultaten.

En voor beiden geldt: natuurlijk willen we toe naar een cultuur waarin de feminiene én masculiene waarden worden erkend en gelijk worden gewaardeerd. Dus maak de ongeschreven regels die binnen uw organisatie een dominante rol spelen bespreekbaar en maak u hard voor het bewust inzetten van aanvullende kwaliteiten.

Top 10 van de ongeschreven regels

De belangrijkste tien ongeschreven regels van het spel:

  1. Maak uw resultaten zichtbaar
    Natuurlijk hebt u de resultaten met uw team bereikt, dat weet iedereen.
    En toch is het uw resultaat. Wees helder over uw rol en maak die duidelijk door te praten in termen van ‘ik’.
  2. Ga de competitie aan
    Mannen leren al vroeg om spellen te spelen waarin zij kunnen winnen en verliezen; it’s all in the game. Ga de competitie aan en wacht niet tot gevraagd wordt om mee te doen.
  3. Blijf in het spel
    Als mannen de competitie aangaan, spelen zij steeds rondes waarin ze winnen of verliezen. Zorg bij tegenslag dat u in het spel blijft. U krijgt misschien een ‘nee’ of er wordt misschien een gevoelige slag toegebracht. Maar het is de bedoeling dat u weer opstaat en verder speelt. Laat u niet uit het veld slaan!
  4. Weet dat branden er zijn om geblust te worden
    Vrouwen doen veel onzichtbaar werk. Zij voorkomen dat zaken escaleren. Maar als er ergens een brand ontstaat gaan de credits naar degene die de brand weet te blussen. De vraag waarom die brand is ontstaan wordt meestal niet gesteld.
  5. Wees trots op uw succes
    Bescheidenheid siert de mens. Maar het maakt u niet zichtbaar. Het is belangrijk om uw successen te vieren en zichtbaar te maken. En mocht u eens niet zo succesvol zijn, praat er dan gewoon niet over.
  6. Onderhandel, ook voor uzelf
    Vrouwen zijn erg goed in onderhandelen, vaak beter dan mannen, als zij dat doen voor een ander. Maar met stevig onderhandelen voor uzelf verdient u respect en word u serieus genomen. U laat immers zien dat u niet overal ‘ja’ op zegt en grenzen aangeeft. Bovendien ontstaat het beeld dat als u goed voor uzelf onderhandelt, u dat ook voor de organisatie kunt.
  7. Vertel niet alles
    Eerlijkheid is een mooie eigenschap. Maar u hoeft niet altijd alles meteen te vertellen. Op teveel informatie zit niemand te wachten en het maakt u positie minder krachtig. En soms is het gewoon handig om strategisch wat informatie voor u te houden.
  8. Laat uzelf gelden en neem de ruimte in
    U stilhouden in vergaderingen omdat alles al meer dan eens is gezegd, heeft geen zin. Herhalen wat gezegd is, gebeurt ook om aan te geven waar u staat, wat uw mening is. Neem dus actief deel en breng uw mening naar voren. Als u door de gangen loopt of aan tafel zit, neem u de ruimte. Dat doet u fysiek door breed en rechtop te zitten, u doet dat met uw stem door luid genoeg te praten met een lage stem en ook met uw kleding kunt u ruimte in nemen. Die rode jurk valt echt meer op dan dat grijze pak.
  9. Doe vooral ook informeel zaken
    We weten het zo langzamerhand allemaal. De echte besluitvorming vindt voorafgaand aan de vergadering plaats. Maak een krachtenveldanalyse van de spelers en hun belangen en denk strategisch na hoe u de spelers in het speelveld kunt beïnvloeden om uw doelen te realiseren.
  10. Laat u masculiene én feminiene kwaliteiten zien
    De belangrijkste regel: u bent het meest effectief als u zowel competitief, gedecideerd, besluitvaardig en krachtig als ondersteunend, empatisch en verbindend bent.

Als u relativeert, het spel met een glimlach speelt en zowel vrouwelijke als mannelijke kwaliteiten laat zien, gaat u met plezier naar uw werk en bereikt u uw persoonlijke doelen!

Wilt u ook uw strategisch vermogen vergroten en het spel leren spelen? Binnenkort starten we weer met de Masterclass Stratego voor vrouwen, een programma van een half jaar voor talentvolle, ambitieuze vrouwen.

Schrijf u nu in
Inschrijven