Inspiratie

In Touch biedt inspiratie op de volgende manieren

Lezingen en korte workshopsBoekenFilms
Lezingen en korte workshops

Inspirerend en humorvol

Organiseert u een congres, een netwerkbijeenkomst of themadag en zoekt u een inspirerende spreker over het thema genderdiversiteit?

Regelmatig worden Monic Bührs en Elisa de Groot door organisaties gevraagd om lezingen of korte workshops over verschillende onderwerpen uit het boek ‘Stratego® voor vrouwen’ te verzorgen.

Onderwerpen die wij in de lezingen c.q. korte workshops belichten zijn:

  • ‘Stratego voor vrouwen’ – de ongeschreven regels van het spel
  • ‘Profileren en persoonlijke presentatie’
  • ‘Strategisch onderhandelen voor vrouwen’
  • ‘Macht en de archetypische goden en godinnen’
  • ‘Krabbenmand en Queenbee’

De lezingen worden als zeer inspirerend ervaren waarbij zeker ruimte is voor humor.

Over de verschillende onderwerpen kunnen wij ook een korte workshop van 1 tot 2,5 uur voor u verzorgen. Wanneer u geïnteresseerd bent in een lezing of korte workshop, dan bespreken we graag de mogelijkheden met u.

170-1

Elisa de Groot heeft voor de opleiding Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht tijdens het keuzevak Management en Communicatie in 2012 en 2013 een gastcollege gegeven over macht in organisaties. Elisa weet het onderwerp macht voor studenten heel inzichtelijk te maken door het gebruik van aansprekende voorbeelden. Ook de praktijk komt aan bod, in het bijzonder de manier waarop mannen en vrouwen invloed uit oefenen in organisaties. De studenten evalueerden het gastcollege positief. Enkele studentes lieten weten het gastcollege heel interessant te vinden, vooral omdat zij nu bewust zijn van verschillen tussen mannen en vrouwen en hoe dat doorwerkt in organisaties. Ook mannelijke studenten vonden het gastcollege interessant. Eén student paste het geleerde op zich zelf toe: “50% telt niet voor mij, 50% is wel van toepassing want over die mannelijke regels hoe je je gedraagt in organisaties was ik mij niet zo bewust”.
Universiteit Utrecht
Boeken

Opvallende en inspirerende literatuur

lean-in “Lean in”, Sheryl Sandberg In ‘Lean In’ kijkt Sheryl Sandberg naar de vraag waarom vrouwen zo weinig in leidersposities terechtkomen. Ze zet de oorzaken uiteen en biedt overtuigende no-nonsense oplossingen die vrouwen kunnen helpen hun volledige potentieel te benutten.
Sandberg, COO bij Facebook, combineert persoonlijke anekdotes met harde data, om op die manier door de laag ambiguïteit en vooroordelen rond vrouwen en leiderschap heen te prikken. Ze deelt haar successen en haar mislukkingen, en de keuzes die ze maakte in haar privé-leven. Verder geeft ze adviezen over onderhandelen, mentorschap en het bouwen aan een interessante carrière. Bestel het boek >>
de_coach_als_regisseur De coach als regisseur’ van Rozemarijn Dols en Belia van den Berg. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. In dit bijzondere boek beschrijven Rozemarijn en Belia scenes uit films als metaforen voor gedrag en dilemma’s op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, leiderschaps- en teamontwikkeling. Het is een praktisch boek met handreikingen voor bespreking van de fragmenten. Bestel het boek>>
top_wijven “Top Wijven”: Openhartige verhalen van 11 inspirerende vrouwen”In Top Wijven staan 11 inspirerende levensverhalen van bekende en minder bekende vrouwen. De geportretteerde vrouwen, waaronder Lucia Rijker, Julia Samuel, Marinel van de Velde, Nicolette Mak en Patricia Steur zijn allen krachtige, zelfbewuste vrouwen die openhartig hun levensverhaal vertellen en een bijdrage leveren aan een betere wereld.Bestel het boek>>
wasabi_peptalk “Een wasabi peptalk” van Irene Schoemakers.Veranderen hoort bij het leven. Toch voelen veel mensen weerstand als het leven hen een andere kant op stuurt. Wie echter durft mee te gaan met de onverwachte uitdagingen die het leven biedt, kan zijn eigen leven verrijken. Dit boek zet jouw ‘autokracht’ in beweging. Je eigen, individuele kracht die niet afhankelijk is van anderen. Het is de kracht die maakt dat je je niet laat leiden door angsten, maar zelf beslissingen durft te nemen, zelf verantwoordelijkheden durft te dragen, en zelf je leven durft vorm te geven. Wie niet bang is om haar kracht in te zetten, zal de kwaliteit van haar leven naar een hoger plan kunnen tillen. Vallen en opstaan zijn hierbij onvermijdelijk. Maar je gaat wél je eigen richting op. En dat geeft energie!Bestel het boek >>
stratego_for_women ‘Stratego© for Women
Stratego® is a game of attack and defence, of tension and surprise. Those who want to play that game will need to thoroughly understand their opponent. The same rules of the game also apply if you want to be successful at work.Read more >>
sterke mannen, slimme vrouwen

Sterke mannen, slimme vrouwen

Wie niet sterk is moet slim zijn. Om carrière te maken, zult u vooral egomacht moeten laten zien. Dat betekent dat u het podium moet nemen, besluitvaardig moet zijn, resultaten zichtbaar moet kunnen maken en uzelf weet te profileren. Wie dit alles doet, wordt gezien in organisaties. En de status die daarmee gepaard gaat, wordt gewaardeerd. Egomacht, ofwel macht door prestaties, is echter slechts één vorm van macht.

Bestel het boek >>

stratego_next_level ‘Stratego© the next level’, Monic Bührs, Elisa de Groot
Wie carrière wil maken zal vooral egomacht moeten laten zien. Dat betekent dat de persoon in kwestie het podium moet nemen, besluitvaardig moet zijn, resultaten zichtbaar moet kunnen maken en zichzelf weet te profileren.Bestel het boek >>
CEO_me “CEO me! Handboek voor ambitieuze vrouwen – en mannen”Mirjam van Immerzeel en Willemijn van Benthem
Dit boek biedt een kijkje in de binnenkamers op het hoogste niveau van het Nederlandse bedrijfsleven. De leuke, bijna glamourkant, maar ook de prijs die leiders betalen, de risico’s en de valkuilen. Ter inspiratie hebben de auteurs, Mirjam van Immerzeel en Willemijn van Benthem de ervaringen en beste carrièreadviezen van de top verzameld en naar thema uitgewerkt. Alles wat je in huis moet hebben om CEO te worden. Van ambitie tot uithoudingsvermogen, van intellectuele capaciteiten tot mentale weerbaarheid, van handig manoeuvreren tot manipuleren. Tot de juiste outfit aan toe.Bestel het boek >>
rondevromen1 “Ronde vormen in IT’H. Zijlstra, Geke Rosier, Anneke Burger-Tebbens Torringa.
Aan de hand van interviews met visionairs en mensen uit de praktijk schetst dit boek de veranderende eisen aan kennis en vaardigheden binnen het IT-veld. De auteurs willen met dit boek laten zien dat IT een leuk vak is waar ruimte is voor zowel mannelijke als vrouwelijke kwaliteiten. De beste voedingsbodem voor IT-gebaseerde innovatie is de verzoening van twee schijnbaar tegengestelde werelden; die van ‘harde’ kennis en kunde met die van ‘zachte’ competenties zoals samenwerking, communicatie, inlevingsvermogen en creativiteit.Dit boek biedt een kijkje in de binnenkamers op het hoogste niveau van het Nederlandse bedrijfsleven. De leuke, bijna glamourkant, maar ook de prijs die leiders betalen, de risico’s en de valkuilen. Ter inspiratie hebben de auteurs, Mirjam van Immerzeel en Willemijn van Benthem de ervaringen en beste carrièreadviezen van de top verzameld en naar thema uitgewerkt. Alles wat je in huis moet hebben om CEO te worden. Van ambitie tot uithoudingsvermogen, van intellectuele capaciteiten tot mentale weerbaarheid, van handig manoeuvreren tot manipuleren. Tot de juiste outfit aan toe.Bestel het boek>>
vrouwen_zijn_gelijk_aan_mannen ‘Vrouwen zijn gelijk aan mannen (behalve in de directiekamer)’Jessica de Jong.In dit boek toont Jesscia de Jong aan dat onbewuste discriminatie een belangrijk oorzaak is van het glazen plafond en geeft zij verschillende aanbevelingen om deze onbewuste discriminatie te doorbreken.Het is rechtstreeks bij de uitgeverij bestellen door een mail te sturen naar info@conserve.nl o.v.v. In Touch women resource management bv.
DutchBeauty_Steur ‘Dutch Beauty’ van Patricia Steur.In dit boek heeft Patricia Steur honderd Nederlandse vrouwen in hun kracht gefotografeerd.Meer>>
de_winst_van_verschil De winst van het verschilmasculiene en feminiene kwaliteiten in leiderschap,Eric Koenen en Christien Brinkgreve.Meer>>
zien_ze_wel_hoe_goed_je_bent Zien ze wel hoe goed je bent’,
Sascha Bartus en Mirjam ten Cate.De boodschap van het boek is: naast de inhoudelijke kwaliteit is ook de verpakking van essentieel belang, want wie succesvol wilt zijn moet zichzelf laten zien. Meer >>
strategisch_onderhandelen NIEUW
Boek ‘Strategisch ondehandelen’ door Yvette Berkel, Monic Bührs en Elisa de Groot binnenkort verkrijgbaar .Reserveer het boek >>
wwmb_thn ‘Why women mean business’Avivah Wittenberg-Cox & Alison Maitland, ISBN 978-0-470-72508-5.
Bestel >>
topvrouwen_thn Introductie ‘Topvrouwen’ van Mijntje Lücherath-Rovers en Marike van Zanten, ISBN 9789052616926.
Bestel >>
svv_thn-1 Recensie ‘Recensie Mariska Fennema‘ , Managementboek.nl
svv_thn-1 ‘Stratego voor vrouwen, ontwikkel je strategie en speel het spel’, ISBN 978-90-5261-600-1
Bestel >>
zeven_gezichten Een vrouw heeft zeven gezichten,  Marlies Brenters van Dekapenta: ISBN 978-90-5261-600-1
Bestel >>
werkelijkheid_morgen_thn De werkelijkheid van morgenHans van der Heijden en Saliha Bochhah, ISBN 9013035922
Bestel>>
klant_koningin De klant is koninginD. Jaffé, ISBN 9027423164
Bestel >>
Darwin voor dames, G. Vandermassen
Leading ladies Wat moet je over hebben voor een directiezetelMarike van Zanten ISBN: 90-6305-190-5
Mevrouw de MinisterMadeleine Albright ISBN 90-7634-146-X
“Woorden aan het werk” (oorspronkelijke titel “Talking from 9 to 5”),Deborah Tannen, ISBN 9053332987
De volmaakte vrouw, Werk, succes en identiteitAnita Larkens, ISBN 90 263 1696 8
The Gendered SocietyMichael S. Kimmel, ISBN 0-19-514975-0
probertson_thn Ontsnappen uit S-catrazPeter Robertson, ISBN 90-5594-268-5Bestel >>
Women don’t ask, Negotiation and the gender divide,Linda Babcock Sara Laschever, ISBN 0-691-08940-X
Het weekend van zeven dagen. Het belang van een goede balans tussen werk en privé-leven,Ricardo Semler, ISBN 90-225-3719-6
Nice girls don’t get the corner office, Lois P. Frankel, ISBN 0-446-53132-4Bestel>>
Bij gelijke geschiktheid – Hoe gendermythes onze relaties, onze kinderen en onze banen schaden,ISBN 9063051654, R. Barnett & C. Rivers

‘Dutch Beauty’

Patricia Steur.

De titel zegt al genoeg. In dit boek heeft Patricia Steur honderd Nederlandse vrouwen in hun kracht gefotografeerd. Het zijn vrouwen van verschillende leeftijden, achtergronden en vakgebieden. Zo staan er foto’s in van Saskia Noort en Anouk, maar ook van Ayaan Hirsi Ali, Beatrijs Smulders en nog vele andere vrouwen. Iedere vrouw ondersteunt haar foto met een quote. Een bijzonder mooi boek die de zichtbaarheid van veel Nederlandse vrouwen vergroot.

‘De winst van het verschil, masculiene en feminiene kwaliteiten in leiderschap´, Eric Koenen en Christien Brinkgreve.

Diversiteit productief maken is een van de meest essentiële uitdagingen voor organisaties en leiders in dit tijdsgewricht. Oude antwoorden verliezen hun waarde, een nieuwe generatie gloort, crises en kansen dienen zich aan, piramideorganisaties zakken in, topmannen vallen van voetstukken en de toetreding van meer vrouwen tot hogere posities lijkt maar niet van de grond te komen. In dit boek geven de auteurs hun onderscheidende visie op genderdiversiteit en de maatregelen die, volgens hen, maar niet willen werken.

Ze ontwikkelden deze visie onder meer op basis van vele verdiepende gesprekken met mannen en vrouwen op belangrijke leidinggevende posities. Het boek zet aan tot een andere manier van denken over organisaties, kwaliteiten van mensen en de hiërarchie van waardering.

Dit boek gaat over mannelijke en vrouwelijke waarden en talenten, diepere lagen, herontwikkeling van de juiste context en het lef om tot de onderstroom te gaan, daar ligt de bron van de oplossing. Er is geen weg naar diversiteit, diversiteit is de weg.

‘Zien ze wel hoe goed je bent’,

Sascha Bartus en Mirjam ten Cate.

In week 17 komt het boek ‘Zien ze wel hoe goed je bent?’ uit. De boodschap van het boek is: naast de inhoudelijke kwaliteit is ook de verpakking van essentieel belang, want wie succesvol wilt zijn moet zichzelf laten zien. Het boek benoemt vijf stappen naar zichtbaar zakelijk succes:

  • Werk aan je imago zonder je anders voor te doen dan je bent.
  • Zorg dat je (uiterlijke) verpakking past bij je (innerlijke) kwaliteiten en inhoud.
  • Ontdek hoe zichtbaar je al bent en leer hoe je je zichtbaarheid kunt vergroten
  • Stel een garderobe samen die voor elke situatie de juiste uitstraling heeft.
  • Aan de slag met het persoonlijk zichtbaarheidsplan: combineer je kwaliteiten, imago, zichtbaarheid en stijl zodat anderen wél zien hoe goed je bent.

Bekijk alvast een aantal pagina’s van het boek op:http://www.managementboek.nl/

‘Why women mean business’,

Avivah Wittenberg-Cox & Alison Maitland, ISBN 978-0-470-72508-5.

Dit boek gaat over de focus op ‘inclusiveness’ in plaats van diversiteit. In het boek zijn veel feiten en voorbeelden opgenomen van Amerikaanse en Europese organisaties die het onderwerp diversiteit serieus nemen. De auteurs stellen dat er vaak op een verkeerde manier aandacht wordt besteed aan diversiteit. Intern ontwikkelde diversiteitprogramma’s gaan juist vaak door de diversiteit aan doelgroepen ten onder. ‘Diversity programs are as common, as diversity on boards is rare’ (The Economist). Het boek biedt een nieuw perspectief en handvatten om binnen organisaties op een andere manier te werken aan het vergroten van het aantal vrouwen op hogere posities.

Topvrouwen

In het boek ‘Topvrouwen’ worden verschillende topvrouwen en twee mannen geïnterviewd en verschillende onderzoeken toegelicht. De interviews worden afgewisseld met ‘gesprekken’ en discussies. Ook is er te lezen hoe de zoon van Margot Scheltema (Financieel Directeur Shell Nederland) over zijn moeder praat en hoe Rita Bax vertelt over haar dochter Marieke Bax (oprichter TopBrainstorm). Daarnaast komen stagiares, mentees, medewerkers en partners aan het woord. De afwisseling, verschillende meningen en onderbouwd onderzoek maakt ‘Topvrouwen’ een heel toegankelijk en aansprekend boek van deze tijd.

Eén van de citaten uit het boek: ‘De carrièreman heeft vaak een parttime werkende vrouw, ik heb een parttime werkende man’ (Else Bos, CEO PGGM Investments en lid van de Raad van Bestuur PGGM).

Stratego® voor vrouwen

In ons boek Stratego® voor vrouwen schetsen wij de archetypische goden en godinnen die we in werksituaties het meest tegenkomen. Een vrouw heeft zeven gezichten geeft een psychologische verdieping van de vrouwelijke archetypen. In het boek wordt ook ruim aandacht besteed aan de relatie met werk. Zo komen aan de orde wat de kwaliteiten en valkuilen zijn van een specifieke godin in een werksituatie, wat haar stijl van leidinggeven is, wat de wijze is waarop zij in een groep functioneert, en in welke werkomgeving ze bij uitstek tot haar recht komt. U krijgt een diepgaand inzicht in de basis drijfveren en gedragspatronen die vrouwen sturen en in de wijze waarop die doorwerken in hun (werkend) leven. En u begrijpt ook dat vrouwen de oorzaak niet alleen buiten zichzelf kunnen leggen als het gaat om de obstakels die zij in hun carrière tegenkomen, maar daarvoor ook bij zichzelf te rade moeten gaan.

Bent u benieuwd naar welke archetypen ú ontwikkeld heeft en vooral inzet?

Wilt u weten of u vooral de strategische Athena, de doelgerichte Artemis of misschien toch meer de ondersteunende Demeter inzet?

Het is mogelijk om een uitgebreid persoonlijk profiel te laten opstellen. Het profiel wordt gegenereerd op basis van online vragenlijst en geeft aan in hoeverre uw gedrag authentiek is; laat u zien wie u werkelijk bent of verschuilt u zich achter gedrag dat van u wordt gevraagd? Het profiel geeft ook aan wat uw competenties zijn en wat u inspireert. Verder geeft het zicht op uw potentieel: hoe u zich nog verder zou kunnen ontwikkelen.

Wanneer alle leden van een team een persoonlijk profiel laten maken, krijgen zij inzicht in de sterktes en zwaktes van het team als geheel en in de onderlinge dynamiek.

Bent u geïnteresseerd in een persoonlijk profiel? Neem dan contact op met Monic Bührs of Elisa de Groot,info@intouchwrm.nl

‘Een vrouw heeft zeven gezichten’,
Marlies Brenters van Dekapenta: SBN 978-90-5261-600-1

Het boek Een vrouw heeft zeven gezichten  is een aanvulling op de bestseller Godinnen in elke vrouw van de Amerikaanse schrijfster Jean Shinoda Bolen. Met voorbeelden uit het echte leven en de literatuur beschrijft Marlies Brenters in dit boek de kracht van iedere godin. De onconventionele Artemis, de slimme Athena, de contemplatieve Hestia, de loyale Hera, de zorgzame Demeter, de ontvankelijke Persephone en de sensuele Aphrodite zijn niet alleen Griekse godinnen, maar ook personificaties van Jungiaanse archetypen die als onzichtbare krachten ons leven sturen. Door de combinatie van godinnen die een vrouw beïnvloeden, heeft zij specifieke karaktereigenschappen, voorkeuren en talenten. Meer dan ooit kan een vrouw doen met haar leven wat ze wil en zich op allerlei manieren te ontplooien. Welke keuzes ze daarin maakt is afhankelijk van de godinnen die in haar psyche aanwezig zijn. Het boek is o.a. te bestellen via www.bol.com

De werkelijkheid van morgen”, Hans van der Heijden en Saliha Bochhah, ISBN 9013035922

In dit boek worden de zeven meest invloedrijke trends besproken met daarbij de gevolgen op het gebied van HR. De zeven trends zijn:

  1. Digitaler
  2. Grenzelozer
  3. Pluriformer
  4. Onzekerder
  5. Verantwoordelijker
  6. Vitaler
  7. Ondernemender

In het boek wordt dieper ingegaan op deze trends en op welke manier de trends de wijze waarop wij werken beïnvloeden.

In het hoofdstuk over pluriformiteit staat een mooie quote van Francoise Giroud:

“Vrouwen zullen pas echt helemaal gelijkwaardig zijn wanneer ook middelmatige vrouwen op hoge posten terecht komen”.

naar boven

De klant is koningin

Auteur: D. Jaffé
ISBN: 9027423164

Het boek gaat over de verborgen economische macht van vrouwen:

  • ze zijn hoog opgeleid en verdienen meer dan ooit
  • ze zijn zelfstandig en consumeren graag en veel
  • ze kopen voor zichzelf en hun gezin
  • ze beslissen over aankopen
  • ze beschikken niet alleen over hun eigen geld, maar ook over dat van hun partner

Veel bedrijven nemen vrouwen als klant niet serieus. Aangezien zij de meeste koopbeslissingen nemen, is dat een groot gemis. Hoe kunnen bedrijven, vaak geleid door mannen, hun vrouwelijke klanten begrijpen? Volgens Jaffé moeten ze radicaal anders gaan denken. In ‘De klant is koningin’ maakt ze korte metten met aloude clichés en laat zien hoe bedrijven product, prijs, distributie en communicatie kunnen invullen om vrouwen als klant te winnen en te behouden. In het boek staan veel generalisaties (mannen als kopers van tijdrovende, statusverhogende snufjes tegenover vrouwen die snakken naar simpele, praktische tijdbespaarders) en tegenstrijdigheden. Toch zijn er in het boek interessante zaken te lezen over gendergericht marktonderzoek, productontwikkeling en reclame.

naar boven

Darwin voor dames

Auteur: G. Vandermassen
ISBN: –

Niemand beweert dat vrouwen heiligen zijn. Ze scoren alleen typisch hoger dan mannen op kwaliteiten als zorgzaamheid en sociaalvoelendheid, terwijl mannen vrouwen typisch overtreffen op het vlak van daadkracht en systematisering. Het is weinig waarschijnlijk dat die verschillen enkel aan cultuur en socialisatie te wijten zijn. Waarom zouden we ze dan willen ontkennen of tenietdoen, in plaats van het verschil te erkennen en er het beste uit te halen? Griet Vandermassen is filosofe en, zoals zij zichzelf noemt, ‘darwinistisch feministe’. Zij doet onderzoek naar het conflict tussen feminisme en darwinisme aan de faculteit letteren en wijsbegeerte van de Universiteit Gent.

naar boven

Leading ladies
Wat moet je over hebben voor een directiezetel

Auteur: Marike van Zanten
ISBN: 90-6305-190-5

De enige vrouwelijke CEO van een AEX-fonds, de hoogste vrouw bij ABN Amro of de eerste vrouwelijke generaal in spe: hoe bereikten zij de top? In “Mevrouw, mijne heren” interviewt journaliste Marike van Zanten vijfentwintig topvrouwen over hun drijfveren, hun loopbaanstrategie en hun persoonlijke offers. De “machtige dames” vertellen openhartig hoe ze de carrièrebarrières wisten te overwinnen waarover veel andere vrouwen struikelen. Eén ding hebben deze overlevers gemeen: van klagende seksegenoten moeten ze niets hebben. “Mevrouw, mijne heren” is een rake analyse van de actuele carrièrethema”s voor ambitieuze vrouwen.

Met onder anderen Nancy McKinstry (CEO Wolters Kluwer), Marike van Lier Lels (ex-directielid Schiphol), Marjan Oudeman (directievoorzitter Corus Nederland), Neelie Kroes (eurocommissaris), Alexandra Cook-Schaapveld (directeur-generaal ABN Amro), Ella Vogelaar (president-commissaris Unilever Nederland), Marlies Dekkers (directeur-oprichter Undressed) en Marcia de Wachter (erevice-gouverneur en directeur van de Nationale Bank van België). Het boek leest makkelijk weg, maakt nieuwsgierig en is ook een eyeopener voor vrouwen die carrière willen maken. De geïnterviewde vrouwen vertellen over de mogelijkheden en kansen die ze vooral zelf hebben gecreëerd. Naast het feit dat de vrouwen afrekenen met een klaagcultuur laten ze zien hoe je zelf verantwoordelijk bent voor de carrière die je maakt. Het boek staat verder vol met vele praktische en vooral herkenbare situaties en voorbeelden.

Op 8 oktober publiceerde het Financieel Dagblad van Marike van Zanten het artikel “Leading ladies, wat moet je over hebben voor een directiezetel”. Het artikel is hieronder te lezen.

Nederlandse vrouwen weten nog steeds niet door te dringen tot topposities. Eigen schuld? De topvrouwen zelf geloven in elk geval niet meer in het glazen plafond ‘Het grootste knelpunt zijn vrouwen zelf. Je kunt niet parttime de baas zijn. Een olympische medaille haal je ook niet met drie dagen oefenen per week.’ Hier is geen man aan het woord, maar een vrouw: Melanie Schultz van Haegen, staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat. De meeste mannen durven dergelijke politiek incorrecte uitspraken niet meer te doen, een enkeling daargelaten. Zoals KPN -topman Ad Scheepbouwer, die het vorig jaar waagde te roepen dat het geringe aantal vrouwen aan de top vooral te wijten is aan een ‘gebrek aan ambitie en te weinig commitment bij vrouwen in hun werk’. Grote verontwaardiging was zijn deel. Blijkbaar mogen mannen nog steeds niet zeggen wat de vrouwen zelf inmiddels om het hardst roepen: wie er niet in slaagt om de top te bereiken, heeft dat aan zichzelf te wijten en gaat er domweg niet hard genoeg voor. Onderlinge solidariteit en slachtofferstatus hebben veertig jaar na de tweede feministische golf plaatsgemaakt voor zelfbewustzijn en kracht. Een moderne vrouw zeurt niet over ongelijke kansen, maar creëert ze zelf.

De 25 topvrouwen die geïnterviewd werden voor het onlangs verschenen boek Mevrouw, mijne heren, oordelen dan ook hard over klagende seksegenoten. Nederlandse vrouwen willen volgens hen te veel: een carrière, én een gezin, én een sociaal leven én de laatste film zien. En ze gaan parttime werken als er kinderen komen. Prima, maar dan moet je ook niet zeuren. ‘Dat er in Nederland zo weinig vrouwen aan de top staan, komt door de afwegingen die vrouwen maken in de balans tussen werk en privé’, stelt Marjan Oudeman, directievoorzitter van Corus Nederland. ‘Waarom zou het mij anders wel lukken en de rest niet? Ik geloof niet in het glazen plafond.’ Pamela Boumeester, directievoorzitter van NS Reizigers: ‘Je moet gewoon een keuze maken en de consequenties aanvaarden. Dat gemuis van: ik heb dat kind op de wereld gezet en ik moet er dus ook zelf voor zorgen… Zo’n kind wordt echt niet beter van dat geklef. Als je dat wilt, kies dan niet voor een carrière.’

Zeker de jongere topvrouwen zeggen tijdens hun loopbaan dan ook nooit in aanraking te zijn gekomen met het glazen plafond. ‘Zolang je resultaten liet zien en de klus klaarde, kon je omhoog’, aldus Nancy McKinstry, ceo van Wolters Kluwer en daarvoor consultant bij Booz Allen Hamilton. Ook Alexandra Cook-Schaapveld, directeur-generaal van ABN Amro , zegt geen enkele belemmering te hebben ervaren. ‘Ik heb nooit gemerkt dat ik als vrouw anders werd bejegend, of minder snel verantwoordelijkheden kreeg.’

Toch is het aantal vrouwen op topposities nog steeds zeer gering. Het percentage topvrouwen bij de honderd grootste ondernemingen is zelfs dalende: van 5,1 procent in 2001 naar 4,8 procent in 2003. Bij de AEX-ondernemingen is het beeld nog treuriger: drie vrouwen tegenover 105 mannen in de raden van bestuur en zeventien vrouwelijke commissarissen tegenover 179 mannelijke toe-zichthouders. Van die in totaal twintig vrouwen zijn er veertien afkomstig uit het buitenland.

Paradoxaal genoeg willen de bedrijven zelf inmiddels graag vrouwelijke bestuurders. Ze beschouwen diversiteit aan de top als een business case. Uit onderzoek van het Amerikaanse Catalyst onder 353 Fortune-500 bedrijven blijkt bijvoorbeeld dat meer vrouwelijke managers leidde tot een 35 procent hogere ‘ total return to shareholders’ (koersontwikkeling plus dividend). Gemengde topteams scoren ook beter op groeitempo en de kwaliteit van het ondernemingsbestuur. En mochten de bedrijven zelf nog twijfelen aan de meerwaarde van vrouwen, dan dwingt de maatschappelijke omgeving hen wel. ‘Alle ceo’s van grote ondernemingen eisen momenteel een vrouw bij een vacature’, volgens Harm van Esch van executive searchbureau Russell Reynolds Associates. ‘Dus de vraag is groot, maar we slagen er buitengewoon beroerd in om eraan te voldoen. Er zijn maar heel weinig vrouwen die na hun achtendertigste nog steeds fulltime aan hun carrière werken.’

Maatschappelijke druk
Is het dus allemaal de schuld van de Nederlandse vrouw zelf, die gemiddeld 23,5 uur per week werkt en de rest van haar tijd liever doorbrengt op een terras achter een glas rosé, samen met andere verre van desperate housewives, zoals Mirjam Schöttelndreier onlangs betoogde in de Volkskrant? Die visie doet geen recht aan de maatschappelijke druk die vrouwen massaal doet kiezen voor een parttime baan. In veertig jaar tijd is de veroordeling van werkende vrouwen als ontaarde moeders verschoven naar fulltime werkende vrouwen. Ook de huidige generatie topvrouwen is het mikpunt van ‘mother blaming’. Marjan Oudeman heeft drie kinderen, voor wie haar man zorgt. ‘Organisatorisch is het dus geen probleem, maar ik vind het emotioneel wel eens lastig. Ook al omdat mensen zo snel oordelen. Alsof ik mijn moedergevoelens maar zo makkelijk opzij zou schuiven en het helemaal niet erg vind om niet bij mijn kinderen te zijn. Mijn man voelt dat ook als hij bijvoorbeeld de kinderen van school haalt. Daar laten we ons niet door afleiden, we staan volledig achter onze keuze.’ Niet alleen Nederlandse vrouwen hebben er last van, aldus de Amerikaanse Nancy McKinstry. ‘Zeker in het welvarende New York stoppen veel vrouwen met werken als ze kinderen krijgen en zij stellen zich extreem veroordelend op ten opzichte van vrouwen die wel blijven werken. Ik heb daarop gereageerd door een dikke huid te ontwikkelen.’

Die dikke huid hebben álle geïnterviewde topvrouwen; ze weigeren zich te conformeren aan het maatschappelijk verwachtingspatroon voor werkende moeders. Een topvrouw is voor de duvel niet bang: niet voor een massaontslag en niet voor de dolk in de schijnbaar onschuldige opmerkingen van de parttime werkende moeders van vriendinnetjes. Bovendien hebben veel topvrouwen – net als topmannen – ook een ‘vrouw’: een huisman die thuis de boel draaiende houdt en met wie aan de keukentafel geen rivaliserende strijd over de loonstrookjes hoeft te worden gevoerd. Dinette Bekhuis bijvoorbeeld (35), algemeen directeur van Unique Nederland, heeft een man die twintig jaar ouder is en voor het huishouden zorgt. ‘Hij koketteert ermee op het golfveld: ja jongens, ik ben laat. Maar ik moest de wc nog schoonmaken. Sinds mijn man thuis is, hangt alles gewassen en gestreken in de kast. Heerlijk. En als ik ’s avonds om een uur of acht thuiskom, spring ik gezellig op het aanrecht, terwijl hij staat te koken.’

Topvrouwen zijn ook bereid om grote offers voor hun carrière te brengen. Samen werken de 25 topvrouwen 1670 uur per week: gemiddeld zo’n 65 uur. Met een topfunctie en een gezin schiet vrije tijd er volledig bij in. De hengel van Nancy McKinstry staat ongebruikt in de garage en Bekhuis heeft haar theaterabonnement maar opgezegd. Anders dan mannen zijn de meeste vrouwen slecht in het organiseren van hun ‘escape’ van het stressvolle bestaan aan de top, in de vorm van seks, sport, shoppen of drankgebruik. ‘Je hebt ook wel eens tegenvallers op je werk, of een vervelende ervaring’, aldus Jacqueline Rijsdijk, divisiedirecteur van de Nederlandsche Bank. ‘Die moet je van je af laten glijden: af en toe flink janken, maar ook eens goed dronken worden en denken: flikker op met je zootje. Een beetje mannenachtig reageren.’ Marlies Dekkers, directeur-oprichter van lingerielabel Undressed, denkt zelfs dat het gebrek aan escapes wel eens de reden kan zijn dat vrouwen zo vaak voortijdig afhaken.

Politiek spel
Want het is niet alleen de parttimefunctie die vrouwen van de top weerhoudt. Een toenemend aantal vrouwen haakt voortijdig af omdat ze het gevoel hebben vast te lopen, ondanks hun MBA, een zorgvuldig uitgestippeld carrièrepad via lijnfuncties en keihard werken. Ze hebben moeite met de competitieve, prestatiegerichte cultuur en kennen de regels van het spel niet. Vrouwen werken van negen tot vijf, mannen van vijf tot negen: tijdens borrels en recepties. Vrouwen doen keurig hun huiswerk voor vergaderingen, mannen lopen vooraf even binnen bij de baas.

De geïnterviewde topvrouwen weten wél hoe de hazen lopen: ze passen zich moeiteloos aan aan de kleedkamercultuur aan de top, netwerken intensief en doorzien het politieke spel. ‘Er is altijd sprake van politiek spel’, aldus Marjan Oudeman. ‘Als je daar niet tegen kunt, of aan mee wilt doen, dan hoor je niet thuis aan de top.’ Overigens ontkennen de meeste topvrouwen dat ze zelf actief meedoen aan company politics. Slangengedrag, het vrouwelijk equivalent van rattengedrag – blijkt een taboe. Trude Maas, president van HayVision Society en commissaris bij onder meer ABN Amro, Philips Nederland en Schiphol, durft als een van de weinigen toe te geven dat vrouwen zich ook wel eens als een slang gedragen. ‘We zijn niet zo heel veel anders dan mannen. Ik doe ook wel eens slechte dingen, ik heb ook wel eens iemand pootje gelicht. Ik vind het een beetje flauw dat vrouwen de betere soort willen zijn. Die heilige Mariaverering zet de deur naar de top echt niet verder open voor vrouwen, integendeel. Je moet als vrouw zorgen dat je erbij hoort.’

De voor het boek geïnterviewde mannen geloven er trouwens niets van dat vrouwen de spelregels onvoldoende zouden beheersen. ‘M’n neus’, reageert Akzo Nobel -topman Hans Wijers. ‘Ik heb in mijn loopbaan voldoende politics van vrouwen gezien, dus dat verhaal koop ik niet. Iedereen op dit niveau bedrijft politiek, vertoont voorsorteergedrag en heeft een ego.’ Dolf van den Brink, voormalig bestuurslid van ABN Amro en meervoudig commissaris: ‘De vrouwen die ik heb meegemaakt zijn minstens zo slim en handig als kerels. Ze kunnen spijkerhard zijn, maar ook op een hele charmante manier hun zin weten te krijgen. Dus daar ligt het probleem helemaal niet.’

Waar ligt het probleem dan wel? Waarom slagen ook vrouwen die wél fulltime werken en ‘net zo handig zijn als kerels zijn’ er vaak toch niet in om de laatste sprong naar de top te maken? Volgens Van den Brink heeft het geringe aantal vrouwelijke commissarissen te maken met de pikorde bij de top-25-ondernemingen. Commissarissen zonder lijn- en liefst raad-van-bestuurservaring – die vrouwen vaak ontberen – worden door de bestuurstop niet serieus genomen, waardoor gemakkelijk een gezagscrisis kan ontstaan. ‘Een raad van bestuur vraagt zich voortdurend af: wie ben jij om mij op de tenen te zetten? Je moet als commissaris tegen Cees van der Hoeven kunnen zeggen: koest jij. Als zelfs Henny de Ruiter daar als president-commissaris van Ahold niet toe in staat was, dan kon Cynthia Schneider het zeker niet.’ Bij kleinere organisaties ziet Van den Brink overigens wel mogelijkheden in het toezicht. Ook Ton Risseeuw, ex- Getronics -topman en onder meer president-commissaris bij KPN, wijst op het belang van lijnervaring. ‘Als ik bij Getronics een veelbelovende vrouw een lijnfunctie aanbood, was het antwoord vaak nee. Zo’n lijnfunctie bestaat voor de helft uit gezeur van medewerkers die een grotere auto willen of meer geld. Aan de inhoud kom je soms amper toe. Je frustratietolerantie moet hoog zijn. Vrouwen missen vaak de ambitie om al die vervelende dingen voor lief te nemen en door het geweld van het middenmanagement heen te breken.’

De topvrouwen zeggen op hun beurt dat de top risicomijdend gedrag vertoont en alleen een kloon van zichzelf durft te benoemen. ‘Voor mannen wordt nog wel eens een risicobenoeming gedaan’, aldus Karin Dorrepaal, bestuurslid van het Duitse Schering AG en de enige vrouw in het bestuur van een DAX-30-concern. ‘Hans Wijers bijvoorbeeld was consultant en minister, maar had geen ervaring met het leiden van een internationaal concern. Toch werd hij benoemd tot topman van Akzo Nobel. Bij vrouwen wordt dat risico anders ingeschat: als zij geen operationele ervaring hebben, durven bedrijven het ineens niet aan.’

Maar ook als de bedrijfstop de deur openzet voor managers met minder traditionele cv’s, blijft het de vraag of vrouwen de ultieme top wel ambiëren. De meeste topvrouwen zeggen de ceo-positie alleen te accepteren op hun eigen voorwaarden: de baan moet leuk zijn, het pluche moet lekker zitten. Passie is belangrijker dan positie. Die passie hangt vaak samen met operationele verantwoordelijkheden. Leanne van den Hoek, de eerste vrouwelijke generaal, staat het liefst voor de troepen; Marjan Oudeman vindt door de fabriek lopen het mooiste wat er is. Die inhoudelijke ambitie doet vrouwen soms afzien van de abstracte ceo-positie. Bovendien maakt de afrekencultuur het leven aan de top er niet aangenamer op. Vrouwen worden daarbij niet gespaard, zoals het ontslag van Marike van Lier Lels bij Schiphol liet zien. Paradoxaal genoeg bewijst het ontslag van de machtigste vrouw van Nederland dat vrouwen inmiddels echt tot de top behoren. Excuus-Trusen worden niet ontslagen. Maar door die spelverruwing zit het pluche niet echt lekker meer. Zelfs mannen beginnen om die reden de top te versmaden. Dat schept kansen voor vrouwen: ze kunnen de vrijkomende posities innemen. Eenmaal boven kunnen ze de cultuur vervolgens van binnenuit proberen te veranderen. Maar dan zullen vrouwen zich wel eerst moeten ‘vermannen’: als de lage frustratietolerantie hen voortijdig doet afzien van de top, heeft de doorstroom van vrouwen er opnieuw een barrière bij.

Marike van Zanten is freelance journalist. Voor haar boek ‘Mevrouw, mijne heren…’ interviewde ze 25 vrouwen over hun drijfveren, carrièrestrategie en persoonlijke offers. Het boek analyseert de actuele thema’s in de discussie over topvrouwen en biedt de aanstormende generatie vrouwen een routekaart voor de klim naar boven.

Mevrouw, mijne heren… 25 vrouwen over de weg naar de top. Uitgeverij Archipel, 2005. ISBN 9063051905.

Routekaart voor de top

  • Jaag je passie na
  • ‘Hard werken, hard lachen’, luidt het carrièreadvies van Akzo Nobel-topman Hans Wijers en alle topvrouwen. Have fun en de rest komt (bijna) vanzelf.
  • Wees bereid om keihard te werken, minimaal zestig uur per week.
  • Alleen lijnfuncties geven toegang tot de top. Trap niet in de stafval en laat je niet verbannen naar het stafgetto.
  • Hoe dichter bij de top, hoe ijler de lucht. Pas je aan: stop met zeuren en klagen en gebruik humor om serieus genomen te worden.
  • Kies voor banen en projecten die in het oog lopen en celebrate success.
  • Profiteer van de ervaring en het netwerk van een ‘beschermer’. Pas wel op voor een mentor die zijn eigen stijl opdringt of je blijft zien als ‘daddy’s little girl’.
  • Netwerken is essentieel. Stap voor de vergadering binnen bij de baas en ga na het werk mee naar de kroeg en niet naar huis. En gewoon die topman uitnodigen voor de lunch.
  • Durf de slang in jezelf te gebruiken. Wie de regels van het politieke spel niet kent of weigert mee te spelen, verliest.
  • Stop je vrouwelijkheid niet weg, maar gebruik je charmes. Waak voor het kopiëren van een mannelijke stijl.
  • Een verstandshuwelijk gaat te ver, maar laat je niet exclusief leiden door je hormonen. Kies een partner die je ambities steunt.
  • Negeer de kritiek op fulltime werkende moeders. Een parttime baan geeft geen toegang tot de top.

Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad

naar boven

Mevrouw de Minister

Auteur: Madeleine Albright
ISBN: 90-7634-146-X

Het boek beschrijft de jeugd van de machtigste vrouw van de Verenigde Staten, waarbij haar ouders Tsjecho-Slowakije ontvluchtten voor Hitler en later voor de communisten. Wanneer ze ongeveer 40 is verlaat haar man haar en blijft zij met haar drie dochters achter.

Na een periode van rouw verschuift langzamerhand het gevoel van eenzaamheid in een gevoel van vrijheid. Madeleine gaat werken als docent aan de Georgetown University School of Foreign Service waar ze later tot hoogleraar wordt benoemd. Door haar belangstelling voor de politiek en het netwerk dat zij stevig en veelal op creatieve wijze onderhoudt, wordt zij achtereenvolgens voor meerdere presidentskandidaten adviseur voor buitenlands beleid. In 1992 wordt Bill Clinton gekozen als president en hij vraagt haar om ambassadeur te worden voor de Verenigde Naties. In 1996 wordt Bill Clinton voor een tweede periode gekozen en hij vraagt Madeleine om zijn minister van Buitenlandse Zaken te worden. De vierenzestigste minister van Buitenlandse Zaken wordt daarmee de hoogstgeplaatste vrouw in de Amerikaanse geschiedenis. Bill Clinton vertelt haar later dat Hillary hem had geadviseerd: “Alleen als je Madeleine kiest, krijg je iemand die dezelfde waarden heeft als jij, die een welbespraakt voorstander is van je buitenlandse beleid en op wie alle meiden trots zullen zijn.”

In haar boek beschrijft Madeleine hoe zij strategieën bedenkt. Hoe zij soms op de voorgrond treedt en soms juist bewust niet. Zij geeft weer hoe belangrijk het is om te netwerken, niet alleen zakelijk maar ook privé. Haar rol als Minister van Buitenlandse Zaken (maar ook als ambassadeur) is in feite toponderhandelaar. Haar ultieme doel is om zoveel mogelijk democratie te bewerkstelligen in de wereld. Zij beschrijft verder haar relaties met leiders als Jasser Arafat, Vaclev Havel, Ariel Sharon, Benjamin Netanyahu, koning Hoessein, Vladimir Poetin, Slobodan Milosevic en Kim Jong II. Zij doet dit op een manier dat het mogelijk is een daadwerkelijk beeld te vormen van deze leiders. Verder geeft het boek beknopt een stuk geschiedenis weer.

Wat het boek tevens aantrekkelijk maakt om te lezen is dat ze ook vrouwelijke zaken aanhaalt. Wat te doen als je haar echt niet meer wil zitten. Ze beschrijft een situatie waarbij ze net op haar fel gekleurde rok morst en natuurlijk op de foto moet. Wat te doen in een situatie waarbij het groeten met kussen gebruikelijk is.

Tijdens het lezen van het boek is duidelijk wat een ongelofelijk krachtige vrouw Madeleine Albright is. Een vrouw die zich zeer autonoom heeft bewezen in een sterke politieke mannelijke omgeving. Een vrouw die ook zeer veel persoonlijke kritiek en bedreiging heeft weten doorstaan Zij laat ook niet na om haar fouten te benoemen en de zaken die ze liever anders had gedaan. Zij beschrijft haar ervaringen op een dermate open manier dat je alleen nog maar volle bewondering voor haar kan krijgen.

naar boven

“Woorden aan het werk”
(oorspronkelijke titel “Talking from 9 to 5”)

Auteur: Deborah Tannen
ISBN: 9053332987.

De taalwetenschapper Deborah Tannen bestudeerde gesprekken tussen meisjes en jongens en mannen en vrouwen. Vanuit een sociolinguïstische achtergrond heeft zij een analyse gemaakt over hoe mannen en vrouwen met elkaar praten en wat de consequenties hiervan zijn voor de relatie tussen mannen en vrouwen. Tannen stelt dat de conversatie tussen vrouwen en mannen een communicatie tussen verschillende culturen is. Vrouwen spreken en horen een taal van verbondenheid en intimiteit, terwijl mannen een taal van status en onafhankelijkheid spreken en horen.
Een lezenswaardig boek. Door zicht te krijgen op verschillen in communicatie en verwachtingen, kan begrip en waardering worden opgebracht voor elkaars stijlen.

naar boven

De volmaakte vrouw, Werk, succes en identiteit

Auteur: Anita Larkens
ISBN: 90 263 1696 8

De Volmaakte vrouw is ontstaan uit een samenstel van gesprekken met vrouwen, eigen ervaringen van de schijfster en verhalen van bekende schrijvers zoals o.a. Naomi Wolf en Colette Dowling. In het boek worden rolverwachtingen besproken die kenmerkend zijn voor mannelijkheid, zoals wedijver, competentie, agressie en kracht. Deze rolverwachtingen worden afgezet tegen de zogenoemde regels van vrouwelijkheid. Anita Larkens beschrijft het conflict hier tussen en wat het effect kan zijn op de identiteit van vrouwen. Eén van die effecten kan zijn dat vrouwen “onecht” worden. Anita Larkens schrijft hierover het volgende:

“Onechte vrouwen maken een farce van hun persoonlijkheid. Ze zijn vrijwillige gedetineerden in een gevangenis die “verwachting” heet. Hun opdracht is het ontcijferen van de betekenis van dat woord. Het enige hinderlijke is dat de betekenis keer op keer verandert, zodat ze zich als idioten aanpassen aan een situatie die al voorbij is”.

Verder gaat ze uitgebreid in op het begrip macht en het vinden van evenwicht. De Volmaakte vrouw is uiteindelijk een vrouw die zichzelf blijft, uitgaat van haar eigen kracht, die zich realiseert dat ze onmacht kan omzetten in macht en die ook haar eigen verantwoordelijkheid daarin neemt.

naar boven

The Gendered Society

Auteur: Michael S. Kimmel
ISBN: 0-19-514975-0

Op 8 maart, internationale vrouwendag, sprak socioloog Michael S. Kimmel op een bijeenkomst van het Women’s International Network (WIN) in Amsterdam. Kimmel heeft dit jaar de tweede editie van zijn boek The Gendered Society uitgebracht. Al jaren houdt hij zich bezig met genderstudies. Met veel humor besprak hij niet alleen de inhoud van zijn boek, maar ook de ervaringen die hij als man heeft. Zoals een mannelijke student die bij de entree van Michael tijdens een gastcollege over gender verzuchtte: “eindelijk eens een objectief standpunt”.

In zijn boek argumenteert Kimmel ten eerste dat de verschillen tussen mannen en vrouwen niet altijd zo groot zijn als we denken. Mannen en vrouwen komen zeker niet van respectievelijk Mars en Venus, maar zijn beide gewoon afkomstig van deze aarde en er is vooral ook veel dat ons verbindt. Ten tweede stelt hij dat het verschil in gender niet de dramatische en te observeren ongelijkheid tussen mannen en vrouwen veroorzaakt, maar dat het eerder andersom is: ongelijkheid tussen mannen en vrouwen is de oorzaak van de verschillen. Ten derde argumenteert hij dat gender niet een aspect is van individuele identiteit, maar dat het een geïnstitutionaliseerd fenomeen is dat diep ingebakken zit in onze samenleving en onze dagelijkse interactie. Al met al een interessant boek met veel stof tot nadenken of tot discussie. De niet conventionele gezichtspunten dagen daartoe uit.

naar boven

Ontsnappen uit S-catraz

Auteur: Peter Robertson
ISBN 90-5594-268-5

Het boek ‘Ontsnappen uit S-catraz’ van Peter Robertson is gebaseerd op o.a. ethologische concepten. Deze concepten gaan over hoe mensen zich binden en hoe het onbekende ze kan aantrekken. Organisaties ontlenen hun veranderkracht aan deze bewegingen. We kennen allemaal de voorbeelden van bedrijven die zijn vastgelopen. Waar regels, procedures en onderlinge machtsverhoudingen belangrijker zijn geworden dan zoeken naar steeds betere manieren om klanten te bedienen, de kosten laag te houden en om te vernieuwen. Kennelijk ontstaat er een mentaal Alcatraz waarin we opgesloten raken. In zijn boek beschrijft Peter Robertson deze dynamiek in S-curven van organisaties.
Om te ontsnappen aan deze S-catraz en in staat zijn te vernieuwen en verbeteren is diversiteit in bemensing van essentieel belang. Om de diversiteit in managementteams in kaart te brengen heeft Robertson de AEM-cube ontwikkeld. De AEM-cube geeft een persoonlijk beeld per teamlid (zelfbeeld en feedback van de teamleden), een beeld van de teamsamenstelling en de relatie tot de businesscontext waarin het team opereert. De teamresultaten worden gebruikt om de dialoog aan te gaan over de kwaliteiten van het team en de eventuele noodzaak voor strategische ontwikkeling. In Touch women resource management is gecertificeerd voor het gebruik van de AEM-cube.
Als u geïnteresseerd bent in inzicht in de diversiteit van uw teamsamenstelling in relatie tot de opdracht waar uw team voor staat, dan maken wij graag een afspraak om hierover verder van gedachten te wisselen.

naar boven

Women don’t ask, Negotiation and the gender divide

Auteurs: Linda Babcock, Sara Laschever
ISBN 0-691-08940-X

Vrouwen vragen vaak niet om wat ze willen. Denken dat anderen wel zien dat ze goede resultaten behalen en verwachten daarom wel voor een andere positie gevraagd te worden of meer salaris te krijgen. Het boek ‘Women don’t ask’ gaat over het ontstaan van genderverschillen in onderhandelingen en biedt strategieën voor effectieve onderhandeling.

naar boven

Het weekend van zeven dagen. Het belang van een goede balans tussen werk en privé-leven

Auteur: Ricardo Semler
ISBN 90-225-3719-6

Na zijn eerste boek Semco Stijl, waarin Semler pleit voor veel meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bij de werknemers heeft hij nu een opvolger geschreven. Semler is president-directeur van Semco S/A, de Braziliaanse machinebouwer, service provider en software-ontwikkelaar. Inmiddels is hij wereldwijd beroemd om zijn ongebruikelijke werkomgeving. In zijn boek, het weekend in zeven dagen, vertelt hij uitgebreid over hoe hij heeft gepionierd om tot deze ongebruikelijke werkomgeving te komen. Een werkomgeving met een laag pakken/stropdas gehalte, werkplekken thuis en satelliet werkplekken. Werktijden worden zelf bepaald (ook fabrieksarbeiders bepalen met hun team op welke tijden ze de fabriek laten draaien). Verder stimuleert hij siësta’s, laat werknemers zoveel mogelijk hun werktijden op hun privé-leven afstemmen etc. Het eerste hoofdstuk begint al met de pakkende zinnen:

  • Waarom kunnen we op zondag wel e-mails beantwoorden, maar op maandagmiddag niet naar de film?
  • Waarom kunnen we de kinderen niet meebrengen naar het werk als we het werk wel mee naar huis kunnen nemen?
  • Waarom denken we dat het tegengestelde van werk vrije tijd is, terwijl het in feite nietsdoen is?

Het boek leest makkelijk en heeft vele onorthodoxe methoden. Het geeft in ieder geval nieuwe invalshoeken en zet je aan het denken. Ricardo Semler heeft absoluut een creatieve geest en dat komt ook tot uiting in de soms wat chaotische beschrijvingen in het boek.

naar boven

Nice girls don’t get the corner office

Auteur: Lois P. Frankel
ISBN: 0-446-53132-4

Een erg leuk boek voor onder de kerstboom: Frankel is corporate coach in California en beschrijft in haar boek ‘fouten’ die vrouwen begaan en waarmee zij onbewust hun carriere saboteren. Een selectie:

  • wachten tot je krijgt wat je wilt
  • je kantoor inrichten als je woonkamer
  • anderen te eten geven (you’re not mom, so don’t put food on your desk)
  • toestemming vragen (children ask for approval, not adults)
  • politiek vermijden (like it or not, it is what it is)

Het boek geeft inzicht in onbewust gedrag dat vrouwen als kind hebben geleerd, maar dat hen in hun manier van werken binnen organisaties in de weg kan staan. Het boek sluit aan bij onze stelling: “Als vrouwen ook de hogere posities in organisaties willen bekleden, is het van belang te weten wat de verschillen zijn in het gedrag en de aanpak van vrouwen en mannen. Niet om je aan te passen, maar wél om het spel strategisch mee te kunnen spelen”.

naar boven

Bij gelijke geschiktheid – Hoe gendermythes onze relaties, onze kinderen en onze banen schaden

Auteurs: R. Barnett & C. Rivers
ISBN 9063051654

De Volkskrant Magazine van 22 januari 2005 besteedde aandacht aan dit boek: In ‘Bij gelijke geschiktheid’ kanten Barnett en Rivers zich tegen het idee dat verschillen in talenten tussen mannen en vrouwen een overwegend biologische oorzaak hebben. In het nature-nurture debat staan zij duidelijk in het nurture-kamp, maar gelukkig komen zij ook met het voorstel om de strijdbijl te begraven. Noch de erfelijke aanleg, noch de omgeving biedt een blauwdruk voor man of vrouw. Mensen worden gevormd door een ingewikkeld samenspel van aanleg, hormonen, omstandigheden, ervaringen, opvoeding, voorspoed en tegenslag. En dat is nou net het aardige van mensen.

naar boven

Films

In Touch op Youtube

Ga direct naar onze pagina op Youtube 

 

 

Bekijk alle films op ons kanaal>>

Abonneer op ons Youtube kanaal>>